fredag 22 maj 2009

"Ingen frågar dom gamla
i en tid som är ny
Nu vill ingen längre kämpa
nu vill alla fly
Människornas sinnelag
är oftast i strid
med allt som är naturligt
så att ingen finner frid...

Allting kan förändras
och bli som nytt en dag
Allting utom människan
och hennes sinnelag
Trogen är hon sanningar
som gynnar henne själv
Men glömmer bort profeterna
från Israel

Jorden har blivit fattig
och människan rik
där det växte blommor
där står nu en fabrik
Därför sjunger dom i himlen
profeternas sång:
"Den enda vägen framåt
är att vända om!"

Människan är som fåglar
som flyger en tid
dom dör och faller ned till marken
och nya tar vid
Men Amos ord dom flyger
som gyllene spjut
genom alla tider
till tidernas slut"

- Bengt Wikström, "Profeterna från Israel"

Min morbrors musicerande återfinns här

Jag vet inte vad jag ska tycka, men vad som står över allt tvivel är att jag är imponerad
Här har man en blues- och folkvisesjungande Vreeswijktrubadur som jag hört sjunga "märk hur vår skugga" och "Jolene", samt försvara Marilyn Manson
En herre som, upptäckte jag nyligen, håller på att lära sig hebreiska och kan bolla tidig kyrkohistoria som jongleringsbollar, som bloggar om himmel och jord, och vad som däri är, jämsides med inlägg om Lernia och ett naturskönt Norrbotten
Augustinus och Jeremia sitter och lyssnar till hans gitarrspel någonstans i Luleå skymmande skärgård

Det är i alla lägen intressant att få reda på att ens sinnelag inte kommit ur ett vakuum, och betryggande att förstå att mor inte stått ensam i livet med sina funderingar, utan åtminstone haft honom

Om tio dagar får jag reda på om min namne kan fara till det heliga landet med mig
När jag tappar ögonfransar, är det den önskan jag viskar om då jag blåser dem från fingrarna

Lustigt, förresten, att maj trädgårdsmässigt blev både så allvarlig och produktiv som månad betraktad - brukar inte sköna maj vara mer sköra blommor i yrvaken jord, natur som precis klätt sig i sommardräkt och människor vars sav åter stigit i dem efter vinterns strypkram?
Men kanske är det dags även för den här trädgården att blomma i vårsol och sommarregn?

Igår fick jag en huvudvärk som aldrig förr
Mor sade att det berodde på spänningar som släppte
Björn sade att det var ett straff för onsdagens begångna synder, då jag tog min hämnd på Sundbybergs avgrundslöjliga folkhögskola
Ett råd till alla som någonsin funderat på den skolan; bättre att förlora alla sina lemmar än att gå en månad där
Så; för övrigt anser jag att lärarkåren på den skolan, med ett par undantag, borde radas upp mot en vägg så att man enkelt och snyggt kan dra nackskott på de som utgör den
Pang-blam-färdigt