onsdag 13 maj 2009

Canticum Canticorum I

Han: Du har fångat mitt hjärta, min syster och brud, med en enda blick har du fångat mitt hjärta, med en enda länk av din halskedja
Vad din kärlek är skön, min syster och brud, din kärlek är ljuvare än vin, din balsam ljuvare än alla dofter
Av sötma dryper dina läppar, min brud, din tunga gömmer honung och mjölk, dina kläder doftar som Libanon
En inhägnad trädgård är min syster och brud, en inhägnad trädgård, en förseglad källa
I din lustgård växer granatträd med härliga frukter, nardus och saffran, kalmus och kanel, alla slags doftrika träd, myrra och aloe och finaste kryddor
Du är trädgårdens källa, en brunn med friskt vatten, bäckar från Libanon...

Kören: Vad skiljer din älskade från andra, du skönaste bland kvinnor, vad skiljer din älskade från andra, vad får dig att besvärja oss så?

Hon: Min vän är röd och glänsande, ypperst bland tiotusen
Hans huvud är finaste guld, hans lockar liknar dadelklasar, svarta som korpen
Hans ögon är som duvor vid strömmande vatten, de badar i mjölk, de sitter vid fullhetens rand
Hans kinder är som kryddsängar, där doftande örter växer
Hans läppar är liljor, de dryper av flytande myrra
- Höga Visan 4:9-15 och 5:9-13


Vi är tillbaka i trädgården, där det stora bröllopet sker, men jag finner ännu inte orden - jag vet inte hur jag, som förmodad trädgårdsmästare här, ska presentera det här mysteriet
Jag kommer dock att försöka någon dag framöver