onsdag 25 november 2009

Divrei Tora

Nå, satt för mig själv här på kvällskvisten (fast kanske snarare morgonkvisten, med tanke på tiden) och ägnade mig åt lite uppbygglig läsning: Ruach Chaim, rav Chaim Volozhiners kommentar till Pirqei Avot, och ser följande kommentar till mishna 1:1:
Vi finner att Moshe (Mose) inte prisas som den störste av profeter eller den visaste av män i sin generation, utan som den ödmjukaste av alla
Den som når denna nivå av ödmjukhet gör sig också förtjänt av att verkligen vara Torans make
Tora är som vatten - precis som vatten torkar ut från höga platser och stannar på låga, så stannar Tora i en person av 'låg' höjd, en ödmjuk man (Ta'anit 7a)
Detta kan jämföras med en behållare av särskilt omfång; ju tunnare väggar, desto mer rymmer den
"Du kommer att bli högmodig, och glömma Herren" (5 Mos 8:14)
Om en person sväller upp av känslor av självtillräcklighet, så kan han inte längre hålla kvar några ord av Tora
Jag tänker att jag borde passa mig för vad jag säger om skriften och andras tolkningar av den, och att ödmjukhet är det enda sättet att själv få tillgång till den
Att tillrättavisa någon är en mitzva (Peah 1:1), men det måste ske på rätt sätt
Något att tänka på för överinkvisitorn, apropå inlägget nedan...