onsdag 18 november 2009

לך לך

Det fanns kanske en gång en kaldeisk man, en enmansminoritet, som bröt upp från Ur Kasdim, en stad som för länge sedan gått under, och vandrade västerut driven av två korta ord, viskade på levantvinden: lech lecha, gå du, eller kanske snarare: gå till dig själv
Liksom den mannen, vars namn jag bär och vars son jag är, har jag utfört det Enda budet (om judendomen handlar om att helga maten och tiden och pengarna och inlärningen, så är detta första bud ett helgande av kroppen själv), och på mer än ett sätt har jag stått i denna gamla ökennomads sandiga sandaler
Jag känner att jag, liksom den mannen, går från mitt land och från min familj och från min faders hus, även om jag hittills gjort det i omvänd ordning
Han var fader till många - jag lär inte bli fader till någon
Han grundade ett folk - jag är det senaste tillskottet till det folket ("tillskott" kan uttryckas "Yosef")
Han vandrade genom öknen - jag blickar över havet
Men ändå går vi på samma väg, jag och mannen som kan ha funnits, och genom årtusenden och många mil och många torra tryckta papperssidor kan vi snegla mot varandra i ögonvrån och nickade igenkännande mot varandra
Han gick till sig själv, och hans själv var så starkt att det exploderade fram genom rum och tid, så att till och med jag idag i Sverige kan ta del av hans person
Jag kan inte göra annat än att göra som han gjorde, svära vid mitt kön, packa mitt knyte, och gå Vägen fram mot evigheten