onsdag 12 maj 2010

Varning: nedan kommer jag att ha en s.k. tråkig attityd
Betrakta fotografiet ovan
Där sitter åtta till åren komna herrar, iskrudade diverse mer eller mindre tjusigt tingeltangel av ordenssällskapligt slag (och av omisskännligt ordenssällskaplig estetik)
Dessa herrar är, såvitt jag förstått saken, ledamöterna i "Ordensrådet", bestående av "Riksstorlogens" ämbetsmän, och utgör huvudet i den kropp som lyder under namnet "Svenska Druid-Orden", del av en internationell orden med anor tillbaka till 1781
Det står givetvis mycket lustigt att finna i denna bild - man kan notera att de samtliga är av hankön, att de tycks ha en genomsnittsålder på 132, att de är skrudade i överklasspaltor som skulle få en präst att svaja av avund, och så kan man givetvis fråga sig vad i hela Hälsingland det är, som förbinder dessa svenska gråstarar med de Gamle och Evigt Erbarmlige Kelterne
Personligen har jag dock inget problem med slika ting - jag känner till och med en del sådana typer, och de är av ädlare slag
Vad de gör i sina Lundar och Loger är ändå, till syvende och sist, upp till dem och jag håller dem i ära och respekt, men inte nära mig, tackar hjärtligast, men måste de klä upp sig så och visa sig på sina egna hemsidor, på det att stadens glada gator och torg må uppröras av deras utstyrsel och svärmiska leverne?
Nå, enär jag själv är en vän av äldre herrar, roliga kläder och ordensverksamhet kan jag inte gärna ge mig på dessa högvördiga druider på grundval av något sådant

Vad som däremot slår mig är att sju av dessa åtta gentlemän ser tämligen efterblivna ut
Med undantag för herr Högskägg i centrum, som dessutom utstyrts i något pråligare grannlåt än sina bröder, möts ens öga av idel tomma blickar, slappa käkar, försvinnande hakor, utstickande tänder, färglös hy, dålig hållning samt skröplig konstitution
Törhända förhåller det sig så, att den av ansiktets grå strålglans prydde herren i mitten innehar ämbetet av något slags ärkedruid, druidmäster eller druidführer, och att han lyckats uppnå denna exalterade post på grundval av det enkla faktum att samtliga andra ordensbröder lider av cerebral pares elleh nåt
Detta är givetvis enbart ödmjuka spekulationer från min sida, men det är ett så gott motiv som något att upphöja någon över sina gelikar, tänker jag mig
Möjligen får han hjälp av den fryntligt godmodige karlen med käppen uppe i högra hörnet, vilken tycks ha åtminstone ett par getter hemma i sin keltiska hage, vars uppgift då skulle bestå i att medelst sagda käpp peta runt de övriga ordensbröderna under diverse initiatoriska, esoteriska, möjligen även magiska men hursomhelst druidiska, arbeten de stundtals företar sig i Lunden

Dessa är nu mina reflektioner över Svenska Druid-Ordens ledning (och hade jag inte känt till att de grundats på den tiden då ingen kunde stava svenska hade jag därutöver attackerat deras märkliga användande av versaler och bindestreck)
Det tar mig givetvis emot att kritisera så stiligt uppklädda och pretentiöst maximerade gentlemän - och säkerligen beror det på att jag själv vill står där i fluga, halskedja och badrock, men hindras därtill på grund av att jag tillhör det täcka könet - men att se dessa bröder väckte något raljant och elakt inom mig, som jag förstås tar ut där det bäst hör hemma: i etern, till allas beskådan