lördag 8 maj 2010

John Blanche - en hyllning

Tillåt mig presentera en av mina favoritkonstnärer, en jag känner mig tämligen säker på att få av er känner till, även om ni kan ha sett ett verk eller två av honom om ni är fantasynördiga nog
Konstnären jag har i åtanke är John Blanche, brittisk surgubbe och visuellt mastermind bakom Warhammerspelen
Förutom att (med inkvisitorisk järnhand) ha väglett de båda Warhammervärldarnas utseende till de gotiska helveten de är idag, har mr Blanche även illustrerat en utgåva av Silmarillion, en utgåva av Bilbo och en av Härskarringen, samt vunnit pris med en Warhammer-miniatyr han själv designat och målat: en minotaur bärandes ett banér med Mona Lisa
Blanches vansinnigt skickliga konst var en av de första sakerna som mötte mig då jag började köpa på mig böcker inom hobbyn, och om någon skulle komma på att sälja stentryck av hans konst skulle jag tveklöst vara en köpare
Det är tack vare Blanche Warhammervärlden är som den är, och skiljer sig så drastiskt från andra roll- och brädspel när det kommer till det rent estetiska

Jag fascineras av hur han kan blanda stilar så vilt, och då främst från pulpfantasyomslagen, Hieronymus Bosch, Dürer, Rackham och kyrkokonsten
Det är många ödsliga vidder, taggiga moln och krokiga träd, ensamme figurer med konstig utstyrsel och mycket brunt
Eller så är det komplett kaos, med hundratusen små detaljer, demoner som hoppar omkring, och bibliska symboler inslängda, lite på random, får man en känsla av
Även helt konventionella motiv blir spännande, och jag tycker att det är hemskt synd att jag hittills bara lyckats hitta Blanche som gör detta: pulpomslag med klass
Just detta att han kan vara den siste som fortfarande använder sig av den gamla fantasystilen från 70- och 80-talet är intressant i sig, om än lite sorgligt, eftersom jag tycker att det var en otroligt intressant visuell ådra

Nå, jag har talat färdigt - nu följer en serie verk, några riktigt kända, andra som jag med lite möda lyckats rota på, några från WH-världarna, och några fristående
Alla är värda att klicka upp och titta närmare på