onsdag 12 maj 2010

Poetik VI

Liljelökar lökar liljor liljeblomster rosenblomster
Kungarosor kungaklappar kungadelar
Kungadelar bollar klappar
Klappar bollar bäckar
Bollar lökar bäckar
Puka och basun - o hop!

Vem har sett den lilla pukan
Vem har sett den stora pukan
Och vem herr Alun med sin basun
Marie-Katelijne Marie-Katrin
För det är ingen knashund och ingen lärka mer
Det är ingen gig och ingen salamander mer
Och ingen vals

Det är en charleston
En kungacharleston
av herr Alun på sin basun

Och vem har sett den lilla pukan
Och vem har sett den stora pukan
Och vem herr Alun med sin basun
Den lilla pukan sitter i rosenblomstret
Hos Rosalie
Den stora pukan sitter i en sko
Hos Melanie
Marie-Katelijne Marie-Katrin
Och Alun
Som är i Kamerun
Jag är helt gulbrun
Lökar klappar bollar bäckar
Puka och basun



Hittills har ingen vågat sig på att tolka innehållet i detta Kallistis längsta och mest ambitiösa verk, men vi kan här tydligt se ett framträdande men lustigt nog ofta förbisett drag hos författarinnan, nämligen hennes dadaistiska influenser
Tydligt inspirerad av Paul van Ostaijen har hon här helt fokuserat på formen, och som hon själv sade inför premiärframförandet på Riksdagens öppnande 2034, så är det poetik avsedd att högläsas
Dess noggrant utarbetade rytm och lekfulla sätt gick dock inte hem hos åhörarna, och vi känner alla till vad som hände efter att verket hade lästs upp
Det är tråkigt att denna episod idag är det enda skolbarn får lära sig om Kallistis liv och verk, men det gav i alla fall upphov till det numera bevingade: "Jag ska karva ut hennes majestäts hjärta med en äppelskrutt", syftande på då sittande Victoria I, som ska ha kastat upp under läsningen
Vi har här, på grund av tekniska begränsningar, inte kunnat reproducera alla radbrytningar, indrag och teckensnittsbyten som verket rent visuellt uttrycks genom