onsdag 18 augusti 2010

Nederländska Impressioner

1. Allt kan köpas färdiglagat - man kan till och med få kokt ris i plastförpackning
2. Golven är antingen sluggiga eller behårade med heltäckningsmatta (ännu sluggigare)
3. Röster och fotsteg som kl 13 idag kändes hotfulla, jobbiga, störande känns nu, efter att ha umgåtts med deras högst mänskliga upphov, trygga - det finns något snarast flockaktigt över det
4. Studentkorridoren skiljer sig extremt mycket från vad jag sett i Sverige, även om det kanske finns sådana här exempel där också: här är allt väldigt kollektivt och avslappnat
5. Brödet är förskräckligt men de har knäckebröd från Wasa
6. Utanför fönstret har jag det ryska eremitaget, den portugisiska synagogan (en av världens äldsta och största synagogor), en klaffbro där skepp ibland åker förbi och avbryter all biltrafik samt ett träd
7.Jag har en mycket söt korridormate
8.Det sitter mjukporrstickers inne på herrtoaletten
9. Det är också extremt ont om gardiner i norra Nederländerna
10. Jag rekommenderas införskaffa myggmedel - tydligen kan det vimla av mygg i de gamla kanalerna när värmen väller in
11. Hemmakänsla: man kan dricka kranvattnet - har inte tänkt på hur mycket det gör för känslan att vara i civiliserade länder
12. Bortakänsla: jag har hört att det finns möss här