fredag 20 augusti 2010

Nederländska Impressioner - tredje satsen

1. Den egentliga skillnaden mellan lunch och frukost är tre timmar
2. Det by far mest använda märket av tändstickor är svenska Svalan-stickor från Uddevalla
3. Det hade snortats på bordet i allmänrummet, men det visade sig vara nedmalda Tic-Tacs och inget mer spännande än så
4. Reklam är en sneaky grej, trots allt: nästan all reklam jag får på datorn nu är nederländsk
5. I Maastricht har de problem med att tusentals dvärgfladdermöss har slagit sig till ro i en riksvägstunnel
6. Den här typen av korridorer tycks inte längre vara så vanliga i Amsterdam, utan tycks mer ha överlevt från en tidigare era, om jag ska gå på vad folk säger till mig
7. Solen skiner och Amsterdam är den vackraste stad jag någonsin sett, tror jag
8. Amsterdams största bokaffär (De Slegte) är ett antikvariat
9. Om jag så prövade en ny kaksort varje dag skulle jag inte hinna äta mig genom en vanlig affärs sortiment på ett år
10. När man tittar ut genom fönstret är det egentligen bara en sak som skvallrar om att man inte är i Sverige (bortsett från de märkliga och avgjort amsterdamska kyrktornen som sticker upp här och var) och det är färgen på bilarnas registreringsskyltar: de är gula, inte vita
11. Hemmakänsla: Diskutera Butler på kvällskvisten
12. Bortakänsla: Sex tycks vara den mest naturliga sak man kan prata om här i världen, åtminstone på Weesperstraat