måndag 23 augusti 2010

Nederländska Impressioner - fjärde satsen

1. Stockholmskt metrosexualmode står inte så högt i kurs bland amsterdamska män - däremot tycks halvlångt, otvättat hår göra det
2. Amsterdam består av klockor - är man ute på stan ringer det hela tiden, oavbrutet, från kyrktorn, spårvagnar, stadshus, offentliga ur, broar, båtar...
3. Vid Muntplein ligger ett falafelhak med det hebreiska namnet "Maoz", som drivs av två indonesier, som spelar arabisk musik, som skyltar ut allt på engelska
4. Just nu blåser det så hårt att jag såg ett partytält fladdra förbi
5. Andra juden spottad på stan
6. En av korridorkamraterna, en skäggig herre med långt metalhår, visade sig vara vegan och ville veta hur man bäst uttalar "hommous" - i multikulturens namn gav jag honom både det hebreiska och det arabiska uttalet, väl medveten om att vilken nederländare som helst, av rent fonetiska skäl, skulle föredra det hebreiska
7. Har köpt frallor som är så substanslösa att de går att andas genom (på riktigt! jag stoppade en i munnen och lyckades andas genom den)
8. Folk går mycket långsammare här än i Stockholm
9. Det är människor överallt - det tog ett tag för mig att komma på, men det är verkligen människor överallt
10. Det är fotgängarna som äger gatorna - bilar får bara finnas till på nåder, vilket märks när en grupp fotgängare tröttnar på att vänta på grön gubbe: de sprider sig över en hel korsning i argsint myller
11. Hemmakänsla: Amsterdam saknar lukt
12. Bortakänsla: Jag gjorde diagnostestet idag och insåg att det här språket börjar tränga in från fler håll än jag trott