söndag 4 juli 2010

Måste f.ö. bara, apropå förra inlägget, få skriva något om ett par personliga idoler i min värld:
Bered er på trubbel
Dubbeltrubbel!
För att skydda allt från förstörelse
Och förena allt i en rörelse
Fördömer vi sanning och kärleken
För att vi ska nå upp till himmelen!
Jesse...
James...
Team Rocket!
Ingen kommer undan oss, så ge nu upp, eller börja slåss
Meowth, just det!

OBS CITATET OVAN ÄR HÄMTAT UR MINNET JA SÅ MYCKET HAR JAG TITTAT PÅ POKÉMON OBS

Hur kan man undgå att beundra dessa två könskollapsade knaskriminella knäppgökar?
Urstarka Jesse, som fixar och pular och slåss och bankar, morrar, vrålar, skäller och domderar
Och gaygullige James, med sina frökenfingrar, i svenska dubben bögiga stockholmska, sin otroligt oroande känsla för smak, och förtjusning i att transa, så fort tillfälle ges
De är en man och en kvinna som reser tillsammans, enbart i sällskap av en katt med ett mynt fastklistrat i pannan men de har ingen romantisk relation överhuvudtaget
Tvärtom tycks de inte existera könsligen för varandra, trots att de tycks ha sexdrift i övrigt: Jesse kladdar t.ex. vid ett par tillfällen på folk de stöter på under sina resor
Jag minns särskilt ett tillfälle där Jesse stod i pingvinfrack och James i någon typ av viktoriansk klänning med krinolin, båda uppflugna på en trappa med en enorm ros bakom sig
Men även tillfället då de lurar ombord Ash & Co på den där båten och båda är utklädda till hippa småtejejer och James sedan inte kan gå ur rollen
Eller när James avslöjar att han dansat balett och de ger sig på att besegra Misty i undervattensbalett i en bassäng
Eller det faktum att James och Brock faktiskt tycks kyssa varandra efter att ha skrämts upp av en spöktjej i ett gammalt övergivet hus
Eller, för den delen, ett avsnitt som aldrig visades i USA (eller Sverige, såvitt jag vet):


Jag menar: srsly, är det här inte könssubversivt så vet jag inte vad som är
Jag gillar Team Rockets enorma poser, deras lättsamma attityd till ondska, sin alldeles iögonfallande ytlighet, Jesses aggressivitet och våldsamhet, och James... tja, det faktum att James vanligen håller sin ros med lillfingret höjt
Men Pokémon i stort är ju nu visserligen ganska genusruckat, som när Misty inför Jesse förnekar att hon är kvinna, eller när Jesse, inne på herrtoan har brottat ned och bundit en boxare, eller alla de gånger Ash och Gary möts och limmar på varandra (visserligen i ömsesidigt hat, men jag kan verkligen se varifrån alla fanfics om dem hämtar sin inspiration)
Nå, efter min hyllning till Nordman kommer då min hyllning till Team Rocket
Tack för att ni gjort min barndom lite mer queer
Meowth, just det!