torsdag 18 augusti 2011

Denna natt gråter och klagar mina barn

Denna natt förgjordes min helgedom och brändes mina slott,
Hela huset Israel uttrycker mitt lidande,
Och gråter för den eld Namnet har tänt

Denna natt gråter och klagar mina barn

Denna natt, klaga bittert, du bortsprungna som förlorat allt,
Hon har skiljts från sin fars hus i livet, har lämnat hans hus, stängd är dörren
Hon har gått ut i fångenskap, och alla munnar slukar henne,
På den dagen kastad i en uppslukande eld, och en eld med glöd som utgår från Namnet

Denna natt gråter och klagar mina barn

Denna natt spann (ödes-)hjulet till dom, det första och det andra av mina hus förintades
Och mera: förbarma er inte över vilsenhetens dotter, full på giftigt vatten som får hennes buk att svälla
Utkastad ur sitt hem, och hon har dessutom glömt godhet, större är hat än kärlek
Likt en levande änka, en kvinna som lämnats, och Sion sade: "Namnet har glömt mig"

Denna natt gråter och klagar mina barn

Denna natt är jag förskjuten, och mörknat har ljusen, till förintelse gick mitt heliga hus, och dess väkter har nått sitt slut,
Denna natt är jag omgiven, omslingrad, av sorg, och mer: Han ropade mer, i sin doms fem uttalanden
De tårar som fälldes satte ett mönster för alla släktleden, det kom och var som förutbestämt, från Namnet

Denna natt gråter och klagar mina barn
Kiná 3, från liturgin för tisha b'Av